dimecres, de maig 17, 2006

Dia Mundial d'Internet 2006. On ha quedat l'Educació?

Avui s'acaben els actes de "FesInternet", campanya promoguda per la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya que ha culminat avui 17 de maig, amb la commemoració del primer Dia Mundial de la Societat de la Informació.

Antecedents

En l'àmbit educatiu, el precedent d'aquesta celebració el trobem en els NetDays. Iniciativa que va començar l'any 1995 als EEUU i que inicialment consistia en actuacions de voluntaris per cablar escoles, biblioteques i aules d'informàtica per tal que poguessin accedir a Internet. Els organitzadors d'aquestes activitats contribuïen desinteressadament a crear la infraestructura TIC als centres educatius. En una data prèviament acordada, els voluntaris locals realitzaven un treball comunitari pel cablatge de la xarxa del seu centre escolar. La celebració dels Netdays va expandir-se a molts països d'Amèrica, Europa i del Pacífic. A Europa, l'enfocament dels Netdays es va decantar per la promoció d'activitats innovadores en l'ús de la xarxa, especialment en l'àmbit educatiu. L'any 2004 es varen deixar de convocar de forma centralitzada.

17 de maig: Dia Mundial de la Societat de la Informació
La cimera mundial de la Societat de la Informació celebrada el novembre del 2005 a Tunis, va establir a la seva agenda d'actuacions la necessitat d'assenyalar una data anual per impulsar l'ús d'Internet i les TIC en tots els àmbits de la societat. Les Nacions Unides a la seva Assemblea General de 26 de març del 2006 van proclamar el 17 de maig el Dia Mundial de la Societat de la Informació coincidint amb el Dia Mundial de les telecomunicacions.

El Dia mundial d'Internet
La celebració del primer dia mundial de la Societat de la Informació ha adoptat la denominació de Dia d'Internet a nivell europeu. Enguany aquesta efemèride ha tingut a casa nostra poc ressò a nivell general (la final de la Champions ha acaparat tota l'atenció informativa) i menys encara dins l'àmbit educatiu. Sols cal que feu una cerca a la XTEC i a l'EDU365: únicament trobareu un enllaç a FesInternet.
La web de FesInternet impulsada per la Secretaria de Telecomunicacions i Societat de la Informació (STSI), és bàsicament un aparador de les activitats promogudes per les organitzacions adherides. La STSI manifesta a la pàgina que defineix el "programa":
"No hi ha un programa d’activitat predeterminat perquè som tots els qui construirem junts aquest programa."...
En el marc espanyol, la convocatòria del Día de Internet ha tingut major ressò, un abast hispanoamericà i un enfocament tipus "Academy Awards". En aquest context, s'han premiat diversos treballs escolars , que podríem definir com convencionals (dibuixos, poesies i contes) i també algunes webs i portals educatius de professors i institucions.
A nivell personal he volgut sumar-me a aquesta celebració, a banda d'aquesta nota i seguint l'esperit dels NetDays, amb una proposta d'activitat de Cibergeografia al Blog temàtic "Geomàtica Educativa".

A tall de conclusions

  1. Els Netdays van tenir força més impacte als centres educatius que el Dia Mundial d'Internet;
  2. No s'ha aprofitat institucionalment, per segona vegada, una efemèride destacada sobre les TIC per difondre el seu potencial educatiu: el 2005 es varen complir 10 anys de la XTEC a Internet...
  3. És preocupant la manca d'iniciatives innovadores d'ampli abast per dinamitzar l'ús educatiu de la xarxa.
N'afegirieu alguna més?

2 Comentaris:

A les 5:56 p. m., Anonymous Anònim escriu...

Tens raó, Jordi. A Catalunya, en l'àmbit de les tecnologies a l'educació estem vivint una època fosca, especialment pel desinterès dels responsables de l'Àrea TIC, i no em refereixo a les persones que, com tu, han demostrat la seva vàlua al llarg dels anys. La direcció de l'àrea TIC no té cap interès en la promoció del coneixement educatiu. Quina vergonya el fet de no haver celebrat els 10 anys de la XTEC!!!El director de l'àrea TIC, quan té un problema... el deriva a una empresa que ja el resoldrà! Li pleguen 11 persones un any, i unes tantes l'any següent i ell es queda tan ample. Qualsevol persona és capaç de treballar així! No és un exemple de servei públic, sinò de detriment del "rebost" public de coneixement que són les administracions públiques. Ha fet perdre més valor al departament d'educació que en cap altre periode de la seva història.

 
A les 10:33 p. m., Blogger Jordi Vivancos escriu...

Company/a Anònim,
Un dels objectius principals d'aquest Bloc és el de potenciar el debat obert i argumentat sobre les TIC a l'Educació.
M'agradaria que els comentaris que es facin, evitin les
desqualificacions personals i no s'amparin en l'anonimat.
Espero seguir reben les teves aportacions degudament identificades.
Cordialment.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Portada principal