ISTE 5: Orbis Sensualium Pictus

La tecnologia de la
impremta, atribuïda a Gutenberg a finals del segle XV, va impulsar la primera gran revolució informacional basada en el paper imprès. El
Renaixement i la
Il·lustració són difícils d'imaginar, sense la disponibilitat d’una tecnologia que facilités la ràpida circulació de les idees i els sabers.
Johannes Amos Comenius, pedagog i teòleg d’origen txec, va aprofitar aquella tecnologia per crear un nou tipus de contingut: el primer llibre il·lustrat per a infants "Orbis Sensualium Pictus” (El Món sensible en imatges), publicat l’any 1658.
Les dues grans innovacions d'aquest llibre, van ser les il·lustracions i l'estudi del llatí a partir de la pròpia llengua. Originalment, l’obra es va publicar en llatí i alemany. Ràpidament es va convertir en el llibre de text de referència de les escoles alemanyes i d’altres països europeus: la primera edició anglesa data de 1659, el 1666 es va publicar una edició en quatre llengües (llatí, alemany, italià i francès). La primera traducció coneguda al castellà data de 1993, possiblement el fet que Comenius fos protestant pot aportar alguna explicació a aquest retard.
Si voleu aprofundir en les característiques del Orbis Pictus, us recomano Aguirre, Ma. E. (2001) "
Enseñar con textos e imágenes, una de las aportaciones de Juan Amós Comenio" (
Revista Electrónica de Investigación Educativa). És particularment interessant, des del punt de vista TAC, l'apartat sobre l'
estudi com a pràctica derivada de la cultura escrita.Per aquestes aportacions, Comenius pot ser considerat com un dels precursors de les tecnologies de l'aprenentatge i el coneixement.
2 Comentaris:
Es deuria plantejar tantes preguntes com ara nosaltres amb les TIC, en Comenius? O va tirar pel dret i pensà: primer fem i després analitzem?
Potser a vegades cal arriscar-se i fer, encara que no sigui del tot bé i, més endavant, replantejar-se el com. O potser no. Potser és millor no començar res fins a tenir-ho tot ben apamat.
Quin embolic!
Joan,
Comenius, a casa nostra, és més conegut com a programa europeu de col·laboració entre escoles que pel seu llegat pedagògic i d'innovació educativa. Entre la seva densa bibliografia es troba la frase:
"Els conceptes sense percepció són buits. La percepció sense conceptes és cega".
Si avui visqués, m'agradaria preguntar-li: Quin nom podem donar, quan no hi ha conceptes ni percepció?
Publica un comentari a l'entrada
<< Portada principal