tag:blogger.com,1999:blog-32952262024-03-07T21:25:42.749+01:00TIC -> TACLes Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) estan induint un accelerat procés de canvi social en tots els àmbits de la nostra vida: les relacions, el treball, l’aprenentatge...
<br><br>
El propòsit d'aquest Bloc, es el d'aportar elements per a la innovació educativa, des de la perspectiva pedagògica de les tècniques de l'aprenentatge col·laboratiu i la creació de coneixement en xarxa (TAC).Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.comBlogger64125tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-77290309274080306412011-06-15T21:11:00.008+02:002011-07-06T23:02:56.867+02:00Aproximació a la competència digital docentA la presentació adjunta s'exploren alguns fonaments de la competència digital docent, es descriuen alguns dels principals models existents, i s'apunten elements per contribuir a articular la concreció de la Competència digital docent a casa nostra.El desplegament de la Llei Orgànica d'Educació (LOE) defineix la competència digital i de tractament de la informació com una de les vuit Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-20710934336102993002011-02-20T23:36:00.016+01:002011-02-24T15:37:15.857+01:00Ensenyament de les Ciències amb suport TACEn el procés de descoberta i d'interpretació del món, les tecnologies de la informació i la comunicació són ja un instrument imprescindible en el treball científic. Les TIC permeten captar, analitzar, processar, visualitzar, modelitzar i simular els fenòmens físics, químics, biològics, geològics i astronòmics.En la seva vessant de tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement, les TIC estanJordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-44732328851483159732010-11-13T08:38:00.005+01:002010-11-13T09:00:31.490+01:00Aprenentatge autèntic i Web 2.0Amb ocasió de preparar un taller sobre aplicacions educatives amb la web 2.o dins les Jornades"Les Tecnologies de la informació i la comunicació i el canvi educatiu", he tingut la oportunitat de rellegir i reflexionar sobre els principis metodològics que poden fonamentar l'aprenentatge en el marc de la web 2.0.Internet i les tecnologies de la informació i la comunicació emergents, com ara les Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-88453735435363045992010-10-21T20:08:00.015+02:002010-10-22T15:08:07.473+02:00Fonts primàries en l'educació digitalAvui i demà tenen lloc les terceres Jornades d'educació i arxius que porten per títol "Fonts primàries en l'educació digital". Agraeixo a l'equip organitzador l'oportunitat de participar-hi amb la ponència "La tecnologia al servei de les fonts primàries com a eines educatives".A la presentació, es sobreentén el concepte "Font primària", atès que les persones participants a les Jornades són Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-68629517004596463312010-07-03T09:32:00.007+02:002010-07-03T10:50:37.300+02:00Metàfores de la Pedagogia quotidianaAprofitant la invitació de l'amic Jordi Adell a participar a les VII jornades NOVADORS a Gandia, he posat al dia una primera incursió que vaig fer sobre ePedagogia on vaig començar a intuir la importància dels marcs mentals (frames) en la conceptualització de l'educació, el coneixement i la tecnologia educativa.La ponència es fonamenta en la teoria filosòfico-lingüística de Georges Lakoff i MarkJordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com9tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-40650820538337177842010-03-07T10:56:00.017+01:002010-03-07T21:28:13.522+01:00National Educational Technology Plan 2010: el Pla TAC dels EEUUEl divendres 5 de maig Arne Duncan, Secretari d'Educació dels EEUU, ha presentat l'esborrany del National Educational Technology Plan (NETP-2010).El document de 114 pàgines porta per títol "Transforming American Education: Learning Powered by Technology”. La seva elaboració ha exigit 9 mesos de treball a un equip d'experts integrat per professorat, personal investigador i responsables de Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-3666245802433916802010-01-02T10:21:00.012+01:002010-01-07T20:27:06.076+01:00Mapa del tresor pedagògicEls qui em coneixeu, sabeu de la meva dèria per la cartografia. Els mapes, cartogràfics o conceptuals, són uns magnífics instruments visuals per a representar el coneixement i facilitar la orientació espacial i/o conceptual.Per il·lustrar aquesta idea, us adjunto aquest magnífic mapa de la innovació pedagògica, elaborat per l'Académie de Paris. És una invitació a un viatge poètic pels territoris Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-15936037257396096102009-11-14T23:04:00.021+01:002009-11-16T11:47:54.318+01:00Pedagogia 2.0 o ePedagogiesE PedagogiaLa ponència adjunta respon a la demanda del CEFORE de Lugo de participar aquest dissabte a les X Jornades Inforensino. La pretensió ha estat compartir idees i reflexionar sobre la necessitat de reformular el discurs pedagògic per assentar-lo sobre unes noves bases que tinguin en compte, les aportacions de les ciències cognitives, la realitat i exigències de la societat del coneixementJordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-63155932730851297532009-10-18T13:35:00.024+02:002009-10-18T22:49:11.406+02:00Gèneres per als continguts educatiusLa classificació és la forma més simple de descriure i sintetitzar un camp del coneixement.Els orígens de la classificació són paral·lels als orígens del llenguatge. Quan les persones començaren a anomenar amb el mateix nom objectes o organismes més o menys similars, es va fer necessari un sistema cada cop més universal i rigorós per categoritzar el món.Linneu va establir un sistema per Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-2884309692381554752009-10-05T21:52:00.028+02:002009-10-06T01:19:57.602+02:00ePedagogiaCom és ben sabut, la tecnologia present a l'educació ha canviat radicalment en el darrer mig segle. Dels projectors de transparències i diapositives concebuts com equipament bàsicament docent, fins als ordinadors portàtils entesos com a material escolar de l'alumnat, hi ha un salt molt gran en termes tecnològics però sobretot pedagògics.Aquesta ràpida evolució dels artefactes tecnològics, no s'haJordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-43904142552551046862009-05-15T01:24:00.004+02:002009-05-15T01:36:32.943+02:00Wiki sobre la Competència digitalEn el bloc "La mirada Pedagògica" del Boris Mir, proposa participar en l'enriquiment de la concreció de la competència digital. El mateix Boris va avançar un primer nivell de concreció en un post anterior. Jordi Adell va suggerir fer-hi millores de forma col·laborativa en un espai Wiki. D'aquí neix la iniciativa del Wiki sobre la Competència digital.Como s'explica al mateix wiki, aquest espai Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-41582369138913276062009-04-29T19:08:00.012+02:002009-04-29T20:50:55.828+02:00Personalització de l'aprenentatge i TACEl FutureLab, un organisme britànic del qual vaig parlar temps enrere, acaba de publicar un document amb el suggerent títol de "Curriculum and teaching innovation. Transforming classroom practice and personalisation" (2009).Les orientacions d'aquesta publicació s'adrecen als professionals de l'Educació interessats en explorar el potencial de la personalització de l'aprenentatge per transformar Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-64853533409490898732009-03-14T21:33:00.022+01:002009-03-15T13:08:34.507+01:00Serveis i continguts digitals: cap a una Planilàndia real?Planilàndia (Flatland) és el títol d'una famosa novel·la de ciència ficció del professor anglès Edwin Abbott publicada l'any 1884. L'obra ens descriu la vida en un món de dues dimensions, tot fent una aguda sàtira de la societat victoriana. El llibre pretenia a més una clara finalitat didàctica, coherent amb la professió de l'autor, molt ben expressada a la seva dedicatòria:"Als habitants de Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-82822069253164083832009-02-01T00:41:00.006+01:002009-02-01T00:54:11.698+01:00Competències i TACCompetències i TACPresentació per la conferència col·loqui sobre Competències i TAC a l'Associació Espiral. Un gratificant matí de reflexió i debat, que podem continuar al Bloc.Veure altres presentacions TAC a Slideshare. (tags: competència digital)Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-10647122073007563952009-01-10T18:22:00.025+01:002009-05-05T12:04:45.604+02:00La informàtica "genèrica": Programari lliure a l'Educació. Tots hi guanyem !Amb la baixada de temperatures d'aquests dies, he agafat un bon refredat. A la farmàcia m'han aconsellat un medicament genèric, que m'està anant d'allò més bé. Vistos els bons resultats del tractament, m'he volgut informar més sobre el concepte de genèric i he consultat la Viquipèdia, que ja supera els 150.000 articles, tot i així el terme medicament genèric no hi era, això m'ha decidit a Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-895015104003088072008-01-20T09:46:00.000+01:002008-12-10T22:18:17.759+01:00La Viquipèdia supera els 100.000 articles!La Viquipèdia va assolir divendres 18 de gener del 2008 la fita dels 100.000 articles. La notícia ha tingut ja un important ressò internàutic i mediàtic (vegeu la crònica de TV3). L'objectiu de la Marató Viquipèdia 2007 s'ha acomplert. Ara cal fixar-nos nous reptes col·lectius.Marc Belzunces, al seu bloc "De l'Holocè estant", a més de fer un interessant apunt sobre l'actual ranking de les Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-90933554352044345122007-11-04T21:17:00.000+01:002008-12-10T22:18:18.025+01:00Exploratree: un exemple d'aplicació TAC de la Web 2.0Exploratree és un nou recurs de la web 2.0 que permet dissenyar esquemes i mapes conceptuals directament des del navegador web.Els mapes conceptuals són un tipus d'esquemes per representar coneixements de forma gràfica. Podem trobar diversos programes que faciliten aquesta tasca, Freemind i CmapTools, són dos exemples de programari lliure que fan aquestes funcions. Aquestes aplicacions Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-79771559140467580442007-10-27T19:26:00.000+02:002007-10-27T19:49:55.269+02:00Inauguració XTEC BlocsAhir divendres es varen inaugurar formalment els XTECBlocs, el servei de Blocs per al professorat de la XTEC. El principal objectiu d’aquest nou servei és posar les coses fàcils a qualsevol usuari/ària de la XTEC que vulgui posar en marxa un bloc. N’hi ha prou amb identificar-se, escollir un nom, fer un clic per validar-lo i ja tenim creat el propi bloc. A partir d’aquí ja es pot començar a Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-51781665566561877312007-10-13T10:44:00.000+02:002007-10-13T13:22:42.818+02:00Frases visualsM'agraden les dites i les frases fetes, soc un lector assidu de les Viquidites. També m'agrada emprar les imatges per comunicar idees. Recentment, he descobert (gràcies a CogDogBlog) un recull de frases visuals sobre l'impacte de la tecnologia, on es fusionen la paraula i la imatge de forma anàloga a com ho fan les campanyes publicitàries.La força de les imatges i els textos escollits conformenJordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com10tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-54812657985060745592007-06-21T23:14:00.000+02:002007-06-23T09:30:14.819+02:00Accepcions de les TIC educativesFa temps que penso que la paraula TIC s'ha quedat limitada per descriure la diversitat d'usos i aplicacions educatives de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació. A aquest tema m'hi he referit en alguna nota anterior i també vaig comentar-ho a la Jornada Espiral d'enguany.Aquest dia va quedar enlaire quins altres qualificatius podem emprar per precisar l'ús educatiu de les TIC. Des Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-69334761739667958602007-05-19T19:46:00.001+02:002008-12-10T22:18:18.309+01:00Pedagogia dels WikisAquesta setmana s'ha iniciat la Marató Viquipèdia, una iniciativa del Departament d'Educació per celebrar el Dia Mundial d'Internet i que s'estendrà fins a finals del 2007. Els objectius de la proposta es resumeixen en:Donar a conèixer la Viquipèdia com una obra de consulta de creació col·lectivaPromoure la participació de la comunitat educativa creant o millorant articlesAmpliar la presència delJordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com14tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-7054065896402475312007-04-29T08:54:00.000+02:002008-12-10T22:18:18.737+01:00La Competència Digital: una nova @lfabetitzacióEls acords de Govern del passat 24 d'abril, inclouen la creació d'una acreditació de coneixements i competències en tecnologies de la informació i comunicació (TIC). Aquest instrument vol promoure l'ús de les TIC i definir una acreditació estàndard de qualificació professional i de formació bàsica dels ciutadans en general.La qüestió de considerar els coneixements associats a les TIC com una Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-18814018709891210512007-03-10T12:33:00.000+01:002007-03-14T08:40:34.293+01:00Les TIC són sols una eina?L'expressió "les TIC són una eina més" o "les TIC són sols una eina" és força freqüent en els debats i documents educatius.Si busquem al diccionari la definició del terme "Eina" trobarem: Instrument manual, com el martell, la serra, la llima, el càvec, la pala, etc., usat per a facilitar operacions mecàniques. Peça que en una màquina actua directament sobre el material que es vol modificar. És aJordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com8tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-64660344992026977042007-02-10T19:54:00.000+01:002008-12-10T22:18:19.226+01:00Visualització de la complexitat amb ordinadorLes modernes interfícies dels ordinadors, l'increment de la seva potència de càlcul, les targetes gràfiques 3D i, el que és més important, la imaginació humana, fan que els sistemes informátics hagin esdevingut els millors instruments per representar i analitzar fenòmens complexos en el món de la ciència i la tecnologia.En el context educatiu ja fa temps que s'utilitza programari en aquesta Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-3295226.post-60226194854865243112007-01-27T19:25:00.001+01:002007-01-30T19:36:01.409+01:00Espectre dels materials educatius digitalsEl nostre llenguatge sovint es queda curt per descriure fenòmens en ràpida evolució. És el cas de les aplicacions educatives basades en les TIC que, amb l'apel·latiu genèric de TIC educatives, engloben una variada gama de recursos, materials i enfocaments metodològics molt variats.Aquesta manca de vocabulari específic comporta inconcrecions i pot conduir a confusions importants: utilitzant els Jordi Vivancoshttp://www.blogger.com/profile/12588266416705043744noreply@blogger.com16