dimecres, de juny 15, 2011

Aproximació a la competència digital docent

A la presentació adjunta s'exploren alguns fonaments de la competència digital docent, es descriuen alguns dels principals models existents, i s'apunten elements per contribuir a articular la concreció de la Competència digital docent a casa nostra.

El desplegament de la Llei Orgànica d'Educació (LOE) defineix la competència digital i de tractament de la informació com una de les vuit competències bàsiques per a l'alumnat. La Llei d'Educació de Catalunya (LEC) concreta que entre les funcions del professorat, està la d'utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació, que s'han de conèixer i dominar com a eina metodològica (article 104-J).

Aquestes dues normes, estableixen que les tecnologies de la informació i la comunicació són un contingut curricular específic i transversal (competència digital) i també un instrument didàctic bàsic per les diferents àrees i matèries. Els recents programes de dotacions digitals aporten nous recursos i entorns d'aprenentatge basats en tecnologies interactives, on es combinen diversos elements: pissarres digitals, recursos interactius, equipaments mòbils i aplicacions i serveis web.

Per treure profit d'aquests nous entorns, professorat i alumnat hem d'ensenyar i aprendre SOBRE, DE i AMB les tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement.
El context social, jurídic i tecnològic en el que estem immersos, reclama del professorat noves competències professionals, entre elles destaca la competència digital docent. Per respondre a aquest repte, alguns països del nostre entorn han definit models de competència digital per als professionals de l'educació.

Vull agrair als organitzadors de la Jornada d'intercanvi d'experiències a l'aula digital de secundària per la iniciativa de convocar-les i per haver-me convidat a participar. Gràcies a la seva invitació m'he decidit a ordenar algunes idees sobre el tema. Estaré molt honrat de llegir els vostres comentaris i aportacions sobre aquesta qüestió.

Etiquetes de comentaris: , , ,

9 Comentaris:

A les 9:56 a. m., Blogger Jordi Adell escriu...

Excel·lent presentació, Jordi. Només un detall la podria millorar: enllaços a alguns dels documents, projectes, etc. que cites. :-)

Una abraçada.

Jordi.

 
A les 10:04 a. m., Blogger Jordi Adell escriu...

Ooops! A Slideshare estàn les adreces. Sorry :-(

J.

 
A les 12:20 a. m., Blogger Yvonne Tugues i Breysse escriu...

Hola Jordi,

M'ha agradat molt la teva presentació, i en particular m'ha cridat l'atenció que tu mateix reconeguis que les proves de l'ACTIC no estan dissenyades per valorar la competència digital del professorat. Teniu previst adaptar aquestes proves per valorar els coneixements en TAC d'aquest col·lectiu?

Tanmateix, mentre no existeixin aquestes proves específiques per als docents, des del Departament no us heu plantejat exigir com a mínim el nivell 1 de l'ACTIC a tot el professorat?

I per altra banda, com s'entén que estar en possessió de l'ACTIC no es consideri com a mèrit a la fase de concurs per a l'ingrés en els cossos docents o en qualsevol altre tipus de concurs convocat per el Departament d'Ensenyament (concurs de trasllats, càtedres, etc..)?

Enhorabona pel teu bloc! Ja tens una seguidora més via RSS ;-)

Yvonne Tugues i Breysse
Professora interina de secundària

 
A les 10:07 p. m., Blogger Jordi Vivancos escriu...

Yvonne,
Gràcies pels teus oportuns comentaris i suggeriments.
Definir i concretar la competència digital és una conseqüència de la LOE i la LEC. L'ACTIC és un mecanisme per acreditar la competència TIC de la ciutadania, però no certifica competències professionals, tot i que la disposició addicional 4a del decret 89/2009, deixa oberta la possibilitat (pendent de regulació) que l'ACTIC es tingui en compte com a mèrit en determinats concursos públics.
La implantació de la Competència digital docent implicarà un desplegament normatiu específic.
Quan hi hagi novetats en aquest àmbit, s'informarà puntualment.
Salutacions cordials,
JVM.

 
A les 12:20 a. m., Blogger Jordi Simón escriu...

Hola Jordi
Seria genial que activessis un gadget de twitter al bloc per poder twitejar amb facilitat entrades teves
gràcies per les teves entrades
Jordi

 
A les 5:13 p. m., Blogger ebusque8 escriu...

M'ha interessat molt la teva visió que a l'escola sempre hi ha hagut tecnologia. L'escriptura sobre pedra, papir...ja era tècnica. Recordo una xerrada de l'escriptor Jaume Fuster sobre aquest tema quan tot just va aparèixer l'internet, i que ens va fer a la universitat, fa anys. M'ha interessat tot el tema de la taxonomia de Bloom, que ja coneixia, però m'agrada com la conectes a la tecnologia i com ho vas presentar al ppoint. Ara ja el tinc per inspirar-me i millorar com a mestra. Fins un altra. Molt profitós haver-te escoltat.

Eulàlia Busquets, professora d'anglès

 
A les 6:29 p. m., Blogger Jordi Vivancos escriu...

Eulàlia,
Certament m'agrada recordar qie l'escola va nèixer per ensenyar les tecnologies de la informació i reivindico que els docents som tots tecnòlegs del procés d'aprenentatge. Si a la "Didàctica" l'anomenessim "Tecnologia docent" tot quedaria més clar.
Moltes gràcies pels teus comentaris.
Jordi

 
A les 8:28 p. m., Blogger Helena Mendonca escriu...

Olá, obrigada por compartilhar. Trabalho com tecnologias educacionais no Brasil e estou usando seu material como referência em um curso de formação de professores que ministro. Material excelente e muito esclarecedor.
Helena A. Mendonça

 
A les 1:55 a. m., Blogger AB escriu...

Hola Jordi!
Estoy escribiendo un paper acerca de las TIC en la adquisición de inglés como segunda lengua, y he llegado a tu concepto de TAC. Necesitaría desarrollar la idea, pero no entiendo catalán (soy de Buenos Aires, Arg). Tienes alguna publicación en castellano que hable de las TAC? Desde ya, muchas gracias!

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Portada principal