dissabte, de juliol 03, 2010

Metàfores de la Pedagogia quotidiana



Aprofitant la invitació de l'amic Jordi Adell a participar a les VII jornades NOVADORS a Gandia, he posat al dia una primera incursió que vaig fer sobre ePedagogia on vaig començar a intuir la importància dels marcs mentals (frames) en la conceptualització de l'educació, el coneixement i la tecnologia educativa.

La ponència es fonamenta en la teoria filosòfico-lingüística de Georges Lakoff i Mark Johnson sobre el paper de les metàfores en el pensament, exposada en el llibre Metáforas de la vida cotidiana, Madrid: Cátedra (2001). En aquesta obra, els autors ens demostren que les metàfores, a més de recurs retòric, constitueixen marcs mentals que afecten a la nostra percepció de la realitat, al nostre pensament i a les nostres accions.

Una segona font d'inspiració, ha esta el llibre "How people learn. Brain, Mind, Experience and School" de John D. Bransford, Ann L. Brown, and Rodney R. Cocking (1999). Especialment per la cita del llibre "Fish is Fish" de Leo Lionni.

Un dels principals objectius de la ponència, és evidenciar la importància que té en el discurs educatiu la metàfora del conducte (Conduit metaphor) evidenciada inicialment per Michael Reddy (1979). Lakoff resumeix aquesta metàfora en tres components:
  • Les idees o significats són objectes
  • Les expressions lingüístiques són contenidors
  • La comunicació és la tramesa de contenidors
El nucli de la presentació el constitueix la proposta de diferenciació dels diferents imaginaris pedagògics sobre educació, coneixement i aprenentatge, en set paradigmes. Hom els pot identificar en les expressions col·loquials, en les disposicions normatives i en el discurs acadèmic. Cadascun d'aquests paradigmes es fonamenta en una metàfora conceptual, i és la que he adoptat com a nom del paradigma.

El trasllat a la Pedagogia de les idees de Lakoff, Johnson i Reddy, m'ha semblat molt inspirador. Penso que les aportacions d'aquests autors ens obren camins per fer explícits molts dels nostres implícits.

Agraeixo de nou als amics i amigues Novadors per l'excel·lent acollida, per haver-me estimulat a avançar en aquesta de reflexió i per la riquesa del debat. Espero seguir la conversa en els comentaris del bloc o a #novadors10.

Etiquetes de comentaris: , , ,

8 Comentaris:

A les 12:39 p. m., Blogger JoanQueralt escriu...

Tot i que no he sentit la ponència, la presentació em fa pensar en una molt bona reflexió sobre l'aprenentatge AMB la tecnologia.

Penso que ja estem en un punt on hem de començar a deixar de parlar DE la tecnologia a l'ensenyament i dedicar-nos a parlar de COM ensenyem, o millor encara, de com aprenen els estudiants (malgrat tenir-nos com a mestres a nosaltres ;-).

No paris Jordi, que tenim molta feina encara.

 
A les 2:02 p. m., Blogger Jordi Vivancos escriu...

Hola Joan,
Gràcies per l'apunt. Certament focalitzar el discurs al voltant de la tecnologia educativa ens fa adoptar una perspectiva excessivament tecnocèntrica de l'educació que genera anticossos en una part important dels docents.

 
A les 2:35 a. m., Blogger mj escriu...

Una abraçada, Jordi!...moltes idees per treballar... no hem de baixar marxa!!!

Gràcies

(Mª José Lasala)

 
A les 4:48 p. m., Blogger Jordi Vivancos escriu...

Una altra lectura recomanable:
"El valor cognitivo de las metáforas" Nubiola, Jaime (2000)

 
A les 11:02 a. m., Anonymous Anna escriu...

Estic totalment convençuda que el llenguatge condiciona de manera inconscient la construcció del pensament i la formació de coneixement.
Ens hem plantejats si hi ha frases que contradiuen aquesta tesi?

Amb compte, doncs, com parlem. Podem descobrir el nostre subconscient.

Ah, per cert, quina és la quarta preposició?

Anna Piñero

 
A les 11:42 p. m., Blogger Jordi Vivancos escriu...

Anna,
Gràcies pel comentari. Ja ho diu Lakoff: "Les metàfores impregnen el nostre llenguatge fins l'extrem de que la familiaritat amb elles impedeix amb freqüència que les percebem com a tals."

Respecte a la quarta preposició, prefereixo que hi penseu una mica i aporteu els vostres suggeriments als comentaris.
Vinga que no n'hi ha tantes ;-)

 
A les 2:00 p. m., Blogger Jordi Lagares Roset escriu...

Hola Jordi.

He buscat a la wikipedia això de les preposicions. Un és de ciències i una mica totxo o no li van acabar d'ensenyar prou bé. Però el que sí que me van ensenyar és a preguntar-me. I avui dia a sobre és més fàcil trobar respostes.

N'hi ha una que crec hauria de ser, sinó, gairebé la primera.

"sense".

No sé si saber el que és una sortida de sol s'ha d'aprendre al youtube?

Tot i que aprendre coses sobre venus es pot fer amb llibres i en el google, encara m'agrada més veure'l. Ara es pot veure bé després de la posta de sol tot darrera seu.

Mercès per la presentació. Ens cal soviny que ens recordin que les coses les mirem segons un model, i pot haver-n'hi molts.

"Siempre que enseñes,
enseña a la vez a dudar de lo que enseñas"
- José Ortega i Gasset.

 
A les 6:12 p. m., Blogger Jordi Vivancos escriu...

Jordi,

Has encertat la preposició!
(No se si gràcies a la Wikipèdia o la capacitat deductiva que teniu els matemàtics.)

Gràcies pels comentaris.

Bon estiu.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Portada principal