dijous, d’octubre 21, 2010

Fonts primàries en l'educació digital


Avui i demà tenen lloc les terceres Jornades d'educació i arxius que porten per títol "Fonts primàries en l'educació digital". Agraeixo a l'equip organitzador l'oportunitat de participar-hi amb la ponència "La tecnologia al servei de les fonts primàries com a eines educatives".

A la presentació, es sobreentén el concepte "Font primària", atès que les persones participants a les Jornades són expertes en el tema, per concentrar-se en les aportacions de les TIC al treball amb fonts primàries.

Amb la ponència he intentat respondre i respondre'm alguns interrogants:
  • Les fonts primàries són únicament un recurs educatiu?
  • Com es pot materialitzar un plantejament metodològic basat en fonts primàries?
  • Què aporten les TIC al treball amb fonts primàries?
  • Quins recursos digitals faciliten el treball amb fonts primàries?
Què ha de fer l'alumnat amb les fonts primàries?
  • Identificar la naturalesa de la font
  • Situar la font en el temps (i l’espai)
  • Descriure la font
  • Relacionar la font amb altres documents
  • Establir-ne l’interès / importància històrica
Entenc que les fonts primàries defineixen una estratègia didàctica per les Ciències socials que comporta:
  • Enfocament metodològic competencial
  • Adquisició d’habilitats de recerca
  • Anàlisi crítica de documents originals
  • Contrast de perspectives d’un mateix fet
  • Raonament basat en evidències
  • Contextualització cronològica i espacial
  • Valoració del patrimoni i la memòria històrica
Com a conclusions, penso que el treball amb fonts primàries s’inscriu en un marc epistemològic en la que l’alumnat assumeix i reprodueix el rol de l'historiador o del geògraf. El treball a l’aula amb fonts primàries és un plantejament metodològic coherent amb l’enfocament competencial del currículum. La digitalització estén les fonts primàries a nous àmbits, i aporta nous instruments per facilitar-ne l'accés i l'estudi. En resum, l’ús de fonts primàries en suport digital és una bona pràctica TAC per l’adquisició de la competència digital.

Podem continuar la conversa als comentaris d'aquesta nota o al Twitter.

Etiquetes de comentaris: , ,

2 Comentaris:

A les 9:30 p. m., Anonymous Marisa escriu...

Hola,

Sóc una estudiant de 2n de Batxillerat i estan fent el treball de recerca sobre la influència de les noves tecnologies a l'educació. He trobat el vostre blog molt interesant i he vist que és formador en TIC i pedagog. Per tant, m'agradaria preguntar-li algunes coses que no tinc gaire clares i fer-li una entrevista. Si vosté ho vol, comuniquis amb mi. Aquí li deixo el meu e-mail: marisafarre@hotmail.com

Espero que em digui alguna cosa aviat.

Atentament,

Marisa Farré.

 
A les 1:22 p. m., Blogger Anna Piñero escriu...

La transparència de les tecnologies és una característica que es dóna en poques ocasions. Les TIC sovint es col·loquen al centre de l'activitat i fa ombra a tot el que li envolta.

Interessant l'aportació del cronograma

Anna Piñero

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Portada principal