L'ordinador transparent
Un dels indicadors de la maduresa d'un producte o una tecnologia és quan l'incorporem a la nostra activitat habitual, i deixem de pensar en ella com un element excepcional amb interès per si mateix. Aplicada aquesta idea a les TIC educatives, és el que alguns autors anomenen ordinador invisible o transparent.Per a la Generació de la Tecla (els nadius digitals) els telèfons mòbils, les videoconsoles, els ordinadors i Internet són tecnologies transparents que serveixen per satisfer les seves necessitats comunicacionals, lúdiques i, en certa mesura, d'aprenentatge.
En les dues dècades que portem d'aproximació entre l'Educació i les TIC, els centres educatius són encara lluny d'haver assolit el grau de transparència tecnològica que ja tenen la majoria dels alumnes a la seva llar.
Avui encara és difícil fer una predicció de quan trigarem a veure una situació com la següent:
- Avui no hem pogut treballar a la classe.
- No ha vingut el mestre?
- Si, però no funcionava Internet.
És evident que a l'Escola intervenen un conjunt de factors limitants que retarden l'adopció de les TIC. Des de la vostra perspectiva, quins penseu que són:
Els equipaments actuals? L'adequació dels continguts? La formació del professorat? L'organització educativa? El disseny curricular? L'escletxa generacional? La tradició pedagògica? xxxxx?
Etiquetes de comentaris: escola XXI, factors innovació
3 Comentaris:
La meva opinió a
http://asolans.wordpress.com/2006/12/19/el-professorat-i-la-penetraci-de-les-noves-tecnologies-a-laula/
Desde mi punto de vista son varios los factores, pero principalmente creo que somos los maestros (aunque no me incluyo) los que las consideramos prescindibles en el aula, y es que en un ámbito como el escolar donde la tradición marca y donde es muy difícil innovar, creo imprescindible para conseguir implantar las TIC en las aulas, el formar desde las facultades maestros competentes que las tengan integradas en su metodología y que enseñen a sus alumnos como utilizar todo el amplio abanico de posibilidades que ofrecen en la educación. Tarea nada fácil, pues el concepto de maestro que tenemos cuando llegamos a la facultad no es el mismo que exigen las TIC. Cambiar esta idea tan arraigada no es suficiente con una asignatura semestral de Noves Tecnologies. Creo que nos abre los ojos a una nueva realidad, pero ¿cuántos de nosotros los seguirán teniendo abiertos de aquí a unos meses?
Hola Maria,
En primer lloc moltes gràcies per fer referència a la meva nota sobre l'Ordinador transparent.
Estic convençut que les TIC són la major innovació a què s'enfronten les institucions educatives des de la seva creació, encara que alguns s'entossudeixen a pensar que són una moda passatgera.
Per sort el nou marc legislatiu que estableix la LOE, posa les TIC (en el format de competència digital) al mateix nivell que les altres competències bàsiques. Veurem quant temps necessitem els professionals de totes les instàncies edutives per assumir aquesta nova realitat i les seves conseqüències.
Una cordial salutació,
Jordi
Publica un comentari a l'entrada
<< Portada principal