dijous, de desembre 14, 2006

Aprenguem del passat per construir el futur



La Jornada DIM 2006 té com a tema central: "Hagamos un poco de prospectiva sobre TIC y Educación. Dos horizontes: 2015 y 2035".

El títol d'aquesta nota és el que he donat a la meva aportació a l'esmentada Jornada. Agraeïxo als organitzadors, la seva invitació a participar en aquesta taula rodona. Ha estat estimulant llegir i reflexionar sobre aquest tema i compartir les intuicions i les visions sobre les tendències de l'Educació amb les TIC.

Penso que els espais de reflexió col·lectiva són imprescindibles per repensar l'Escola en la Societat del Coneixement. Entenc que aquest és sobretot un debat ideològic (d'idees) més que tecnològic (d'artefactes). Les tecnologies no són neutres. Penso que tota elecció tecnològica, implícita o explícitament, parteix d'una determinada concepció de l'educació i per extensió de la societat.

Una de les preguntes centrals que ens hem de formular per definir el futur és: Quin model d'escola volem per la Societat del Coneixement, basat en l'ensenyament o en l'aprenentatge? Cada model requereix un tipus de tecnologia...

Us animo a que utilitzeu l'espai d'aquest bloc als que vullgueu continuar el debat i la reflexió.

Algunes referències consultades
2020 Visions , Transforming Education and Training Through Advanced Technologies Document PDF publicat pel govern dels EEUU el 2002
Education 2015 Conferència organitzada el 1994 per l'Ultralab al Regne Unit
Imagining the future of schooling Taula rodona de la European SchoolNet 6-7 desembre 2006
La necessitat d'una nova visió i 2020 Visions notes del Ferran Ruiz als seus Blogs.
Schooling for Tomorrow Programa de prospectiva educativa de la OCDE.